En gång i tiden var Rollup ett eget varumärke men nu för tiden har det blivit ett mer generellt uttryck på en omtyckt produkt i marknadsföringssammanhang. Rollups är relativt enkla produkter för att användas i reklamsyfte. Den ser ut ungefär som en rullgardin på fot, där du drar ”rullgardinen” nerifrån och uppåt och spänner sedan fast den så den inte åker ner igen. Foten kan vara gjord av lite olika material beroende på i vilket syfte den ska användas.
Tryck på rollups
Meningen med så kallade rollups är att man ska ha ett budskap på den i reklamsyfte. Gärna med både bild och presenterande text. Att tänka på är att bilden ska förmedla ett budskap för ändamålet och att ha med företagets logga utan att denna dominerar över budskapet. Det finns lite olika material att välja bland för dina rollups, både när det gäller duk och fot. Detta kommer också att bli avgörande för vilket pris du får betala. Hos vissa leverantörer kan du också välja till särskilda lampor som passar för att belysa din rollup men även en väska att stoppa den i. Ett riktpris för din rollup (även om det blir brett) är från 1000 kronor och någonstans upp till 4000. Tänk på innan du kontaktar olika leverantörer på VAD du ska använda din rollup till så du kan få ett bra förslag som passar ändamålet.
Material på rollups
Tänk återigen igenom på vilket sätt du kommer att använda din rollup. Ska den vara utomhus i första hand så gäller det att tänka på att den ska tåla väder och vind, sol och fukt. Rollups utomhus bör också ha en fot som kan gå att förankra på ett lätt sätt. Vissa rollups används kanske på en husvägg och då behöver den inte ha tryck på båda sidor. Men om du ska ta med den på mässor som ser lite olika ut bör du nog ha tryck på båda sidor.
Har du tur så får du med en transportväska så du kan transportera dina rollups på bästa sätt.