Fordonsbelysning

När jag köpte en importerad bil från USA blev jag snabbt varse om att det rådde andra regler här i Sverige när jag skulle registrera bilen och besiktiga den. Reglerna för fordonsbelysning kan skilja sig åt mellan flera olika länder. Jag minns det som igår när jag på 80-talet åkte med mina föräldrar till Tyskland i deras relativt nya Ford Granada. Vi hann knappt komma av färjan innan de tyska bilisterna började blinka på oss. Min pappa gick ur bilen ett par gånger för att försöka förstå vad det var för fel och varför de blinkade på oss. Jag minns inte exakt hur han kom på det, om han lade ihop ett och ett och drog slutsatsen att vi troligtvis var de enda som hade ljuset på, han tyckte det var underligt att de tyska bilarna inte hade något ljus eftersom det var lag i Sverige på att ha det dygnet runt. Våran Ford hade ingen knapp för att stänga av halvljuset så hur vi löste det minns jag inte, kanske gick det att tillfälligt ta ur en säkring.

Olika fordonsbelysning

Vad räknas då som fordonsbelysning? Jag ska inte rabbla upp varenda liten lampa som finns i ett fordon men de vanligast kommer här:

Dimljus, helljus, halvljus, parkeringsljus, positionslampa, blinkerslampa, varningsblinkers, kurvtagningsljus (finns på de flesta nyare modeller av bilar), varselljus, extraljus (precis som det låter så är det extrautrustning som hjälper till att förstärka ordinarie ljus) och många fler lampor. Många gånger benämner man flera av ljuskällorna under ett och samma begrepp, till exempel ”bakljus” som innehåller positionsljus, bromsljus, blinkers och backljus. Eller ”extraljus” som också är benämningen för de ljus som förstärker det vanliga ljuset som till exempel fjärrstrålkastare och kurvtagningsljus.

Huvudstrålkastare (framlykta) kan innefatta fler ljus såsom helljus och halvljus, blinkers men även vissa strålkastare som kombinerar dimljus och fjärrstrålkastare.